Visie op leren
Bruggen bouwen via visies op leren


Meest recente 2 inzendingen

  • Waarom en hoe leidinggevenden rebellie moeten koesteren
  • Leren met Ipads

31.01.2017

Leren met Ipads

De ipad en andere tablets lijken een versnelling van het leren te weeg te brengen door het gebruiksgemak, het scherpe beeld, de draagbaarheid, de connectiviteit (email, twitter, internet, skype, e.d.). De batterij gaat lekker lang mee en je kunt er ook spelletjes op doen. Er is veel enthousiasme onder studenten en docenten en daar moeten we gebruik van maken. Er zijn natuurlijk ook nadelen: er is geen usb ingang, flash wordt niet ondersteund, je kunt niet gemakkelijk annoteren, je kunt niet makkelijk multitasken en vele andere nadelen. Sommige van deze nadelen zijn inmiddels opgelost of zijn eigenlijk nooit een probleem geweest. Feit blijft wel dat educatieve software toch nog wel vaak Flash nodig maakt. Het aantal onderwijs apps neemt rap in tempo toe, maar toch. 

De ipad en andere tablets lijken een versnelling van het leren te weeg te brengen door het gebruiksgemak, het scherpe beeld, de draagbaarheid, de connectiviteit (email, twitter, internet, skype, e.d.). De batterij gaat lekker lang mee en je kunt er ook spelletjes op doen. Er is veel enthousiasme onder studenten en docenten en daar moeten we gebruik van maken. Er zijn natuurlijk ook nadelen: er is geen usb ingang, flash wordt niet ondersteund, je kunt niet gemakkelijk annoteren, je kunt niet makkelijk multitasken en vele andere nadelen. Sommige van deze nadelen zijn inmiddels opgelost of zijn eigenlijk nooit een probleem geweest. Feit blijft wel dat educatieve software toch nog wel vaak Flash nodig maakt. Het aantal onderwijs apps neemt rap in tempo toe, maar toch. 
Waar moet je allemaal aan denken als je als schoolleider een ipad project start?r zijn eisen te stellen aan de infrastructuur en pedagogisch onderwijskundige overwegingen. Het gaat bijvoorbeeld om het draadloos netwerk, inrichting van de klassen, bandbreedte, opbergfaciliteiten, verzekeringen en vele andere infrastructurele aspecten. Pedagogische overwegingen gaan vooral over de vraag waarom en waarvoor je de ipads wil inzetten. Welke pedagogische modellen wil je ondersteunen? Is het een soort ebook dat je wil gebruiken? Of gaat het je meer om de connectiviteit en samenwerking? Zijn er voor de vakken waar je de ipad wil gebruiken wel apps en software? Hoe staat het met de Flash-noodzaak in de meest beschikbare software. Een goed checklist is geschreven door Sam Gliksman en staat hier: http://ipadeducators.ning.com/profiles/blogs/preparing-your-school-for-an
Onderzoek
Een literatuuroverzicht staat op de site: informatieprofessional.nl (zie onder).De Abilene Christian University doet onderzoek naar het gebruik van de ipad in het onderwijs (zie website hieronder). Wilfred Rubens vat de resultaten in zijn weblog als volgt samen:
• Studenten gebruiken vaker applicaties als een elektronische leeromgeving als zij de beschikking hebben over een iPad. Ze interacteren ook intensiever met docenten en andere studenten. Deze conclusie heb ik ook tijdens de conferentie over Onderwijsvernieuwing en ICT gehoord.
• Studenten gebruiken vaker annotaties als zij de beschikking hebben over elektronische boeken en een iPad met annotatietools.
• Gebruikers van ‘rijkere’ e-boeken hebben betere leerresultaten behaald dan studenten die uit papieren tekstboeken hebben gestudeerd.
• Het gebruik van iPads heeft docenten enthousiaster en bekwamer gemaakt op het gebied van educatieve technologie. Deze conclusie heb ik eveneens tijdens de conferentie over Onderwijsvernieuwing en ICT gehoord.
• Draagbaarheid en connectiviteit worden als grote voordelen van de iPad beschouwd. Laagdrempelige en ongefilterde toegang tot internet wordt als de belangrijkste onderwijskundige voordeel genoemd.
• De iPad heeft door de combinatie van verschillende functionaliteiten meer mogelijkheden voor tekenonderwijs, maar tevens beperkingen (je kunt niet krachtig met een penseel drukken).
• Kritische denkvaardigheden van studenten zijn sterk verbeterd nadat studenten met onder andere een iPad projectmatig hebben geleerd. Het is natuurlijk de vraag wat dit effect daadwerkelijk heeft veroorzaakt.
Publicaties
http://www.acu.edu/technology/mobilelearning/research/ipad-studies.htmlblicaties
http://www.informatieprofessional.nl/bijdragen/9244-literatuur-gebruik-ipads-in-het-hoger-onderwijs.html
http://ipadeducators.ning.com/
weblog Wilfred Rubens: http://www.te-learning.nl/blog/?p=4990
http://ipadeducators.ning.com/profiles/blogs/preparing-your-school-for-an
Angst, C. and E. Malinowski (2010). “Findings from eReader Project, Phase 1: Use of iPads in MGT40700, Project Management,” University of Notre Dame Working Paper Series. Mendoza College of Business, University of Notre Dame, http://www.nd.edu/~cangst/NotreDame_iPad_Report_01-06-11.pdf, pp. 1-17.

PRJSimons - 16:56 | Een opmerking toevoegen